"Němec na litr benzínu pracuje v průměru pět minut, stejně jako Rakušan či Francouz. Češi jsou na tom podstatně hůře - litr benzínu si mohou koupit po 17 minutách práce. Ještě déle si na benzín vydělávají Poláci (19 minut) a Slováci (22 minut)," propočítala společnost Colosseum.
Britové berou pětkrát více než Češi
Ceny benzínu se v jednotlivých evropských zemích liší, ale rozdíly v platech jsou mnohem větší. Průměrná hodinová mzda totiž činila v prvním čtvrtletí letošního roku v ČR 3,71 eura, v Německu 16,20 eura a ve Velké Británii dokonce téměř 20 eur.
Ceny ropy jsou nyní pod 70 dolary za barel, když klesly z rekordních hodnot kolem 80 dolarů po oznámení, že americké zásoby této suroviny jsou ve světě vyšší, než se očekávalo.
Na burze v Rotterdamu přitom přetrvávají nízké ceny benzínu a česká měna se v posledním měsíci a půl ustálila na úrovních kolem 20,50 koruny za americký dolar. Pozitivní vlivy těchto faktorů však čeští řidiči na svých peněženkách stále ještě nepocítili a čerpají benzín za ceny překračující 30 korun za litr.
Na zvýšení cen ropy reagují vždy čerpadláři téměř okamžitě. V opačném případě využívají vysokých marží a se zlevňováním nespěchají. Snižování cen probíhá týdně v řádu haléřů.
Marže, kterou si účtují čerpací stanice, se na ceně benzínu a nafty podílí až deseti procenty. "Marže čerpadlářů jsou nyní v ČR mírně? nadprůměrné, protože přes příznivý vývoj cen benzínu na světových trzích zatím benzín u pump zlevnil jen nepatrně.