Stará auta a ekologie

4. leden 2009 | 11.18 |
› 

Jsou všechna stará auta opravdu tak neekologická, že se musí zatížit daní? Podívejme se na test, který udělali v Německu. Kdo má vyšší spotřebu: VW Golf I proti VW Golf V

Pro test prováděný společností SWR-Fernsehen je k dispozici VW Golf Diesel první řady – z muzea na ulici. Tento starý Golf musí nastoupit proti svému nástupci Golfu V TDI. Je nové vozidlo signifikantně úspornější než vozidlo staré?

Obě vozidla s plně natankovanou nádrží vyráží na cestu. Stejné město, stejná silnice. Po přesně 100 km nastal moment rozhodnutí. Jedeme s vozy k výdejnímu stojanu a opět natankujeme nádrž až po okraj. Výsledek dopadá pro (pra)Golfa z roku 1983 skutečně pozitivně: tento stařičký vznětový motor si na cestu vyžádal skromných 4,41 litrů nafty. Nyní je na řadě jeho vnuk. K našemu překvapení není dnešní VW Golf již tak skromný. Změřená spotřeba činila 6,33 litru.

V rámci zkoumání příčiny získáváme podezření, že nový VW Golf by mohl mít nadváhu. A skutečně, zatímco starý úsporný VW Golf váží 910 kg, je to u nového VW Golfu již 1 350 kilogramů. A toto není pouze jediný případ nýbrž trend celého automobilového odvětví.

Přiznáváme, moderní VW Golf nabízí daleko vetší pohodlí a bezpečnost. Rovněž výkon motoru se téměř zdvojnásobil z 54 HP na 105 HP. Toto je z hlediska řidiče žádoucí – ovšem z hlediska klimatu na tom není starý VW Golf vůbec hůř než ten nový. Přesto se obzvláště díky daňovým pokutám, které platí pro vozidla od roku 1997, dnes sešrotovávají ekologická vozidla s řízeným katalyzátorem.

Co se týká spotřeby, tak i český výrobce Škoda vyráběl ještě do roku 2000 Octavie s technologií TDI, které měly spotřebu okolo 4 litrů/100 km. Dnes, po deseti letech vývoje, by měla být spotřeba logicky ještě nižší. O to překvapivější je údaj o spotřebě aktuálně vyráběných Octavií dosahující 6 - 7 litrů/100 km.

Další plus pro starší vozy. Dříve se vyráběla auta s předpokládanou životností 10-15 let, dnes se počítá 5 let. A právě výroba nových aut značně zatěžuje ekologii. O tom ovšem automobilový průmysl nerad mluví. Než se nové vozidlo dostane až do obchodu, uvolní se během jehovýroby do ovzduší 20 až 30 tun CO2.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (66x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář