Nic nového pod sluncem. Nejméně před dvanácti roky (o dovolené v Krkonoších) jsem ho ze zvědavosti ochutnal. Byl to pokus nějakého menšího soukromného pivovaru. V sámošce, kde na horu petlahví pálilo sluníčko a díky nezájmu se tam tohle pivo povalovalo a ohřívalo delší čas, byl to zážitek pro pivaře i přes vychlazení dost otřesný. Prostě pivo do petlahví nepatří a pro Čechy to je znevážení jejich národního nápoje.
Pivovary to už v Česku zkoušely, ale s žádným valným úspěchem. Tentokrát do toho jde jeden z lídrů celosvětového trhu. Heineken v pondělí v Praze oficiálně představí pivo v plastových lahvích.
Lidé si budou moci koupit v jedenapůllitrových lahvích Zlatopramen a Starobrno, tedy značky, které nizozemský pivní obr v Česku získal. První jmenované už dokonce bylo v pátek k dostání v supermarketech.
Pivo v plastu se velmi dobře ujalo v sousedním Slovensku, Češi si ho kupují i v Chorvatsku u moře, kde je v obchodech vedle plastových lahví už jen plechovková alternativa. U nás jsou jen letmým pohledem po obchodech pivní "petky" zcela na okraji.
Snaha Heinekenu prorazit na začátku sezony pomocí plastu přichází přesně ve chvíli, kdy ministr životního prostředí Martin Bursík v rámci zákona o odpadech prosazuje zákaz igelitových tašek v obchodech. Mluvčí Bursíkova úřadu J. Kašpar to příliš komentovat nechtěl. "Budou muset platit příspěvky na třídění a recyklaci jako ostatní," řekl s tím, že sám upřednostňuje "lahváče" a půllitr.
Zda se aktivita Heinekenu ujme, ukáže čas. Podle expertů ale pivo v umělé hmotě takový úspěch jako na Slovensku, kde už je v poměru ke sklu skoro půl na půl, mít v Česku nebude.