Máme krizi, ale prodej drahých vozů hlásí nárůst. Inu stále je dost lidí, kteří nemusejí obracet každou korunu a odpočet DPH i u luxusních vozů jim zase nahrál. Myslíte si, že je spravedlivé odpočet daně u luxusních aut? Myslím, že suprsporťáky za několik milionů podnikatel ke své práci nepotřebuje.
Třináct ferrari, čtrnáct maserati, čtyřiasedmdesát porsche. Všechna tato auta snů řídí Češi – a všechna si koupili letos. Až na výjimky jdou totiž v Česku nejdražší sporťáky a limuzíny navzdory celé Evropě na odbyt stejně jako loni.
Auta nejvýjimečnějších a prestižních značek si letos (do půlky června) pořídilo celkem asi 130 lidí, o dvacet víc než za stejné období loňského roku. V celé Evropě je poměr obrácený, stejných vozů se prodalo asi o dvacet procent méně.
Proč se v Česku drahým autům stále daří? "Je třeba si uvědomit, že segment luxusních aut se pohybuje v řádu desítek prodaných kusů. Ty mohou koupit lidé, kteří mají dost peněz, přitom nepodnikají a peníze jim plynou například z pronájmu či z nadstandardných platů.
Naopak v Evropě patří majitelé luxusních vozů především k řadám podnikatelů, manažerů a bohatých zaměstnanců. Kvůli krizi vypadly některé specifické skupiny zákazníků, především z oblasti bankovnictví. V Česku však tento sektor krize tolik nepostihla.
Tržby prodejců nejluxusnějších značek se začaly zvedat na začátku dubna. Zájem zřejmě spustila nová možnost odpočtu DPH i od aut bez mřížky v kufru. Mnozí klienti nákup odkládali dva měsíce a čekali, jak dopadnou jednání kolem odpočtu daně.