Trabant

10. leden 2007 | 23.53 |
› 

Rok 2007 bude patřit mimo jiné automobilu Trabant. Přinejmenším si to přeje automobilové muzeum a fandové v saském městě Zwickau, které je domovinou těchto už nevyráběných bakelitových vozů z dob zaniklé Německé demokratické republiky. První trabant tam opustil výrobní pás před téměř 50 roky : 7. listopadu 1957.
Muzeum pojmenované po automobilovém konstruktérovi Augustu Horchovi ve Zwickau nedaleko českých hranic připraví mimo jiné výstavu vzpomínající na kultovní plastové auto s dvoutaktním motorem a páchnoucími výfukovými plyny. Vedle trabantovských rarit z vlastních depozitářů budou k vidění mimo jiné prototypy, které se nikdy nevyráběly. Desátého listopadu se pak budou konat v muzeu oslavy.
K vrcholům pak budou v Sasku patřit přehlídky veteránů v květnu a v srpnu a každoroční červnové mezinárodní setkání trabantů ve Zwickau, kam tradičně přijíždějí i řady českých majitelů těchto aut. Vyhlášená Rallye Trabi povede po historických místech výroby trabantů.
Automobilka Sachsenring ve Zwickau, která měla obrovskou tradici už od roku 1899, vyrobila od 50. let přes tři miliony trabantů. Poslední trabant sjel z výrobního pásu ve Zwickau 30. dubna 1991. Na německých silnicích je jich nyní čím dál míň. K 1. lednu 2006 jich německý úřad pro evidenci aut registroval přes 58 000. V Česku je dodnes přihlášeno zhruba 40 000 trabantů.

Některá auta ještě slouží k dopravě, ale mnohá se stala předmětem recese. Vzhledem k tomu, že se už patnáct let auto nevyrábí, jsou náhradní díly čím dál dražší. Měřeno počtem registrovaných vozů jsou trabanty a luxusní auta Porsche v Německu nejvyhledávanější značkou zlodějů. Na 1000 pojištěných vozidel zloději ukradli loni 2,2 kusu Porsche a 1,9 vozu

Konstruktéři trabantů přitom původně měli úplně jinou představu. Vozy, z nichž se nakonec v nedostatkové plánované ekonomice vyklubala bachratá plastová vozítka s pochybným designem, měly být moderní a aerodynamické. Kvůli nedostatku peněz se tehdejší komunistická vláda NDR rozhodla stavět unifikovaná auta tak, jak je východní Němci i Češi a Slováci nakonec znali a dodnes znají ze svých silnic. Tedy jako auta, která jsou výjimečná především dvěma součástmi. Tou první je povrch z duroplastu - tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Tou druhou pak původně dvoutaktní motor, který byl až koncem 80. let nahrazen čtyřtaktem o objemu 1,1 litru.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.13 (8x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře